Istoria semnului īn patristica si scolastica

Conceput īn intentie istorico-filosofica, textul de fata īsi propune sa descrie si, pe cīt posibil, sa interpreteze cīteva din "semnele" ce prefigureaza constituirea unui profil european al culturii. El porneste de la anumite presupozitii care au īnrīurit gīndirea antica si medievala1, oprindu-se asupra cītorva din "pretextele"2 semiotice ale acelor timpuri. Pentru o mai ferma circumscriere doxografica, s-au luat ca obiect scrieri filoso-fice si religioase din primele 14 secole d.Ch., interval coincizīnd patristicii si scolasticii crestine, zabovindu-se īndeosebi asupra tribulatiilor speculative consemnate īn etapa timpurie a celei din urma3. Astfel, īn acelasi creuzet sīnt distilate concepte ale hermeneuticii, semioticii si filosofiei culturii, toate angajate īn tentativa de a lectura si īntelege retrospectiv cīteva din obsesiile lumii noastre, la o vīrsta a īnceputurilor. Cum anume s-ar motiva o asemenea alegere? Īn intentie, ea raspunde unei īmpatrite necesitati: īn primul rīnd, nevoii de repliere spre sursele filosofice si religioase ale culturii europene, īntr-o tentativa de recuperare istorica non-istorista, facuta pe armatura "problemelor"; īn al doilea rīnd, celei de a "demitiza" sistema de lectura aplicata scrierilor crestine, ferind-o de excesele snob-pietiste, de retorica sterila a falsilor predicatori sau ascetilor travestiti, adesea exhalīnd parfum strident de tamīie; īn al treilea rīnd, necesitatii de a depasi fandarile partizane, voit īncrīncenate, pentru a demonstra ca unitatea unei culturi consta tocmai īn "simfonia" notelor divergente; īntr-o a patra masura, nevoii de a atenua rigidi-tatea semioticii, atintind-o spre un pol de interes oarecum insolit. Textul nostru va da semnului īntelesul cel mai amplu cu putinta. Īn afara sensului "semiologic" deja consacrat -"lucru care, īn afara de imaginea pe care o ofera simturilor, face sa apara īn minte si altceva exterior lui" (Augustin)4; "ceva ce tine locul a ceva pentru cineva, īn anumite privinte sau īn virtutea anumitor īnsusiri" (Peirce)5 - semnul conteaza si ca "marca a diferentei" (chiar si īn sensul anticipat de Husserl). Īn felul acesta, el slujeste atīt intentiilor de comunicare, cīt si celor de fixare a produselor culturii īn tipare comparative. Cea din urma exigenta raspunde nevoii de a evalua īn registru analogic prestatiile culturale ale Rasaritului6 si pe cele ale Occidentului – pe de o parte -, ideile si mentalitatile medie-vale īn raport cu cele traditionale, ale Antichitatii, pe de alta. O axa a spatiului s-ar putea īntretaia astfel cu una a timpului, dīnd seama, īmpreuna, despre īntīmplarile propriei noastre culturi. Scrierea de fata este divizata īn trei sectiuni: prima urmareste sa descrie teoriile despre om, lume, providenta, superstitiile si practicile empirice implicate īntr-un context al semnificarii; a doua intentioneaza sa descrie functionalitatea cītorva modele epistemice (reprezentare, semn, simbol, limbaj, gnoza), īn absenta carora ar fi inconceptibila schitarea unui traseu cultural; cea de-a treia īnfatiseaza semnele si simbolurile īn dispozitia lor culturala activa, ca expresie a "specificului" si "caracteristicului", urmarind jocurile identitatii si diferentei īn ambianta timpului evocat. Cīt despre intentia de a tematiza pe marginea cītorva "probleme", un pasaj din Deleuze ("Problemele si simbolica lor sīnt legate de anumite semne. Tocmai «semnele» pun probleme si se dezvolta īntr-un cīmp simbolic")7 si un altul al lui Alain de Libera ("a face istoria unei probleme īnseamna a urma o traiectorie epistemica reala, a vedea formīndu-se retele, desfacīndu-se, recompunīndu-se un anumit numar de elemente, īnseamna a examina alunecarile, recurentele, dar si faptele de structura determinate de starea corpusurilor accesibile")8 mi-au confirmat ca am ales daca nu neaparat drumul cel bun, ferit de primejdia risipirii, atunci, cu sigu-ranta, am atintit un altul, plin de curtenitoare promisiuni. Inflatia de referinte si citate, impardonabila īn alt fel de situatii, raspunde pe de o parte scrupulelor alexandrine ale unui proiect universitar, pe de alta necesitatii de a selecta din voluminoasa biblioteca filosofica a Antichitatii si a Evului de Mijloc acele pasaje - nu putine - semnificative īn contextul cercetarii de fata. Ea va fi utila īnsa mai curīnd celor interesati sa ia pe cont propriu una sau alta din provocarile textului de fata, folosind indicatiile de lectura pentru a se adīnci mai cu folos īn “zarea interioara” a fiecareia . Īntrebarea despre “Cum e cu putinta o lectura īn semne a culturii?” este axa “dilematica” a paginilor urmatoare. Īntr-un asemenea tablou, actorul principal va fi deci semnul si nu semiotica, aceasta fiind doar pretextul unui larg pariu filosofic. Caci filosofia, ce este, daca nu o "Roma a culturii"? Toate drumurile duc la ea.

Acasa | CV | Activitate didactica | Publicatii | Contact