Studenți
Reguli privind evaluarea studenților, promovarea examenelor și a anilor de studii
REGULI PRIVIND EVALUAREA STUDENȚILOR, PROMOVAREA EXAMENELOR ȘI A ANILOR DE STUDII
Extras din regulamentul privind activitatea profesională a studenților ciclul studii universitare de licență
- Disciplinele din planul de învățământ pentru fiecare semestru sunt prevăzute cu evaluare finală (EF – minim 3 discipline) sau cu evaluare pe parcurs (EVP – minim 2 discipline).
- În cazul disciplinelor cu evaluare finală, evaluarea va cuprinde o componentă de evaluare pe parcurs (în cadrul seminariilor, al lucrărilor practice, proiectelor, și al altor forme prevăzute în planurile de învățământ) și o componentă examen final.
- Evaluările finale se susțin în sesiunile regulamentare, conform programării, pentru toate formele de învățământ.
- În cazul disciplinelor cu evaluare finală, evaluarea pe parcurs are o pondere din nota finală stabilită prin Fișa disciplinei. Rezultatul componentei evaluare pe parcurs se comunică studenților, prin orice mijloace, de către cadrul didactic care a condus lucrările practice, în ultima săptămână dinaintea sesiunii regulamentare.
- Fiecare cadru didactic este obligat ca, în Fișa Disciplinei, să menționeze explicit modalitățile de evaluare, cerințele pe care trebuie să le îndeplinească studenții pentru a se putea prezenta la activitatea de evaluare, fie aceasta pe parcurs ori finală. Fișa disciplinei se aduce la cunoștința studentului de către cadrul didactic coordonator al disciplinei în cadrul primului curs/seminar al semestrului. Fișa disciplinei nu se modifică pe parcursul semestrului.
- Evaluarea se realizează de către o comisie formată din cadrul didactic care a predat disciplina respectivă și cadrul didactic care a condus seminariile (lucrările practice) sau un alt cadru didactic desemnat de directorul de departament. În cazul în care, din motive bine întemeiate, titularul de disciplină lipsește, directorul de departament va stabili pentru desfășurarea examenului o comisie formată din două cadre didactice.
- Evaluarea poate fi scrisă, orală ori mixtă. Forma de evaluare se aprobă de Consiliul Facultății. Programarea examenelor se face pe baza opțiunii studenților, cu avizul cadrului didactic care a predat disciplina, care va face evaluarea.
- În cazul evaluărilor scrise, lucrările se vor arhiva timp de 30 de zile de la data susținerii examenului. Lucrările de la evaluările pe parcurs nu se arhivează.
- Studentul este evaluat printr-o notă finală la fiecare disciplină pentru care s-a înscris prin fișa de înscriere.
- Rezultatele evaluării finale se concretizează în note de la 10 la 1, exprimate în numere întregi, cu rotunjire la cel mai apropiat număr întreg. Nota minimă de promovare este 5.
- Nota finală se înscrie în catalogul disciplinei ori în catalogul special. Cataloagele cu note sunt semnate de către cadrul didactic care a predat disciplina respectivă și de asistentul la examen/comisie de examen.
- Pentru examenele orale, cataloagele se depun la secretariatul facultății cel mai târziu în ziua următoare terminării evaluării finale. În cazul examenelor scrise, depunerea cataloagelor se face nu mai târziu de trei zile de la data susținerii evaluării finale. Nota înscrisă în catalog va fi înregistrată de secretariatul Facultății în sistemul informatic de gestiune a studenților.
- Notele obținute la disciplinele din fișa de înscriere sunt baza de calcul a punctajului pentru fiecare semestru. Rezultatele la disciplinele facultative nu se iau în considerare la calculul punctajului semestrial.
- Pentru studentul care nu se prezintă la examenele planificate într-o sesiune se trece mențiunea "absent"/"abs." în catalogul de examen.
- În baza dreptului la protecția datelor personale, situația școlară a unui student, inclusiv note finale, promovabilitate, taxe etc. este confidențială. Accesul la aceste informații se face în contul personal al studentului din sistemul informatic de gestiune a școlarității ori prin documentele oficiale, comunicate în baza unei cereri din partea studentului, depusă personal ori prin reprezentant. Informațiile privind situația școlară nu se transmit în alte forme.
- Orice student beneficiază, la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, de posibilitatea de a se prezenta, în mod gratuit, la două evaluări finale (inclusiv la colocviile de practică) pentru fiecare disciplină studiată pe parcursul anului universitar conform planului de învățământ din anul universitar în care s-a înscris.
- Studentul care nu a promovat o disciplină din anul universitar curent în urma evaluărilor finale gratuite poate susține, pe parcursul aceluiași an universitar, în baza unei cereri scrise, și dacă examenul este programat într-o sesiune de restanțe, reevaluarea cu taxă (fără refacerea activității didactice).
- Studentul care nu a promovat o disciplină din anii de studii anteriori, poate susține, în baza unei cereri scrise, reevaluarea cu refacerea activității didactice la disciplina respectivă: cursuri, seminarii, laboratoare, activități de practică etc.
- Reevaluarea se poate face numai în sesiunile de reexaminare aprobate prin structura anului universitar.
- Măririle de notă. Un student poate beneficia, într-un semestru universitar, de două măriri de notă, acestea se vor susține numai în semestrul respectiv. În acest caz, rezultatul reexaminării nu poate conduce la scăderea notei obținute anterior. În urma reexaminării pentru mărirea notei, rezultatul se modifică numai atunci când nota este mai mare decât cea anterioară și se concretizează în nota dată de comisia de examinare. Reexaminarea pentru mărirea notei este gratuită.
- Contestarea notei finale. La solicitarea studentului, comisia de examinare (cadrul didactic care a predat disciplina și/ori cadrul didactic care a participat la evaluare) va motiva studentului nota acordată. Dacă studentul consideră că a fost notat incorect, va adresa o contestație decanului facultății, prin care să solicite reevaluarea lucrării scrise de către o nouă comisie. Contestația se depune, la secretariatul Facultății în termen de 48 de ore de la afișarea notelor în Sistemul Integrat de Managementul Şcolarităţii. Decanul numește comisia de soluționare a contestației, formată din 2 cadre didactice din departament, fără includerea cadrelor didactice care au făcut parte din comisia de evaluare. Nota se modifică doar în situația în care există o diferență de cel puțin un punct față de nota finală acordată inițial. Nota rezultată în urma reevaluării va fi trecută în catalog de către președintele comisiei de soluționare a contestației.
- În cazul disciplinelor cu evaluare pe parcurs, evaluarea se va finaliza până la începutul sesiunii de examene. De asemenea, până la acest moment se va face și trecerea notelor obținute în catalogul disciplinei.
- Încheierea situației școlare a studentului de la învățământul cu frecvență, cu frecvență redusă și la distanță se face în termen prevăzut de Universitate prin Structura anului universitar.
- Situația școlară semestrială. Creditul este o unitate convențională care măsoară volumul mediu de muncă al studentului necesar pentru asimilarea cunoștințelor în vederea promovării la o disciplină din planul de învățământ. Acesta este echivalent cu 25 de ore fizice. Punctele obținute la o disciplină promovată se determină prin înmulțirea creditelor alocate disciplinei cu nota obținută de student. Punctajul unui student la finele semestrului se obține prin însumarea punctelor la disciplinele promovate. Studentul care a luat minimum nota 5 (cinci) a acumulat, în mod necesar, și creditele alocate disciplinei respective. Un an de studii este considerat promovat dacă studentul a obținut cel puțin nota 5 (cinci) la toate disciplinele obligatorii și la cele opționale pentru care s-a înscris, pentru ambele semestre. Nepromovarea disciplinelor facultative nu are consecințe asupra promovabilității studentului.
- Creditele Numărul de credite pentru un semestru la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași este de 30 în cadrul unui program de studii. Fiecărei discipline i se alocă prin planul de învățământ un număr de credite, variind între 6 și 4 credite, astfel: 2 discipline a 6 credite, 2 discipline a 5 credite și 2 discipline a 4 credite. Fac excepție programele de studii pentru care cerințele specifice ARACIS ori convențiile de cooperare internațională impun un număr diferit de discipline ori credite. Alocarea numărului de credite se face în funcție de statutul disciplinei (fundamentală, de specialitate și complementară) și de cantitatea de muncă, sub toate aspectele ei, efectuată de student pentru însușirea unei discipline. Disciplinele facultative din planul de învățământ al unui program de studii au un număr de 3 credite, care sunt suplimentare celor 30 de credite/semestru. Disciplinele urmate de student în regim facultativ (pentru credite suplimentare), cu taxă, au numărul de credite prevăzut în planul de învățământ al programului de studii din care fac parte, ca discipline obligatorii, opționale ori facultative. Disciplinele din modulul psihopedagogic au stabilit numărul de credite în interiorul modulului.
- Probele prevăzute pentru examenul de finalizare a studiilor și proiectul de diplomă/lucrarea de licență se creditează separat. Numărul de credite pentru elaborarea lucrării de licență și promovarea examenului de finalizare a studiilor se alocă conform standardelor ARACIS.
- Practica de specialitate este creditată distinct în planul de învățământ și se finalizează cu notă. Creditele acordate practicii pot fi incluse în cele 30 de credite prevăzute pentru un semestru sau pot fi prevăzute suplimentar.
- Ierarhizarea valorică a studenților, inclusiv pentru obținerea anumitor facilități (burse de studiu, bilete în tabere studențești, etc.) se face în ordinea punctajelor obținute pentru fiecare semestru/an. Criterii de acordare a anumitor facilități limitate numeric se prevăd prin regulamentele specifice (burse, cazare etc.)
- Studenții care repetă anul sunt incluși în ierarhie, doar cu respectarea unei ordine de rezervă, după ierarhizarea studenților din anul respectiv.
- Dispozițiile prezentului regulament vor fi completate cu reglementările ulterioare ale Ministerului de resort, precum și cu regulamentele, metodologiile și hotărârile ce vor fi aprobate de Senatul Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași.
- Prezentul Regulament reprezintă Regulamentul privind activitatea profesională a studenților, în sensul art. 136 alin. (2) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011;
- Prin intrarea în vigoare a prezentului Regulament sunt abrogate orice dispoziții regulamentare contrare.
- Regulamentul se modifică prin adoptarea unui nou Regulament ori prin modificarea actelor normative, cu forță juridică superioară ce au stat la baza întocmirii acestuia. Regulamentul se supune anual unei proceduri de confirmare ori modificare, cel mai târziu în ședința Senatului din luna iunie.