Departamentul de Științe ale Comunicării și Relații Publice
DEPARTAMENTUL DE ŞTIINŢE ALE COMUNICĂRII ŞI RELAŢII PUBLICE
este o structură de educaţie şi cercetare care produce, dezvoltă şi diseminează cunoştinţe despre rolul comunicării în constituirea şi funcţionarea structurilor şi reţelelor sociale.
Comunicarea este capacitatea care face din om o fiinţă cu performanţe unice. Comunicarea face posibilă educaţia, arta, dar şi orice acţiune în mediul de afaceri. Prin comunicare, oamenii îşi exprimă gândurile, îşi stabilesc standarde legale şi morale, îşi făuresc planuri de acţiune colectivă.
Studiul sistematic al comunicării a devenit un imperativ astăzi, când proliferarea mediilor de comunicare a transformat lumea în care trăim într-un univers complex şi profund interconectat, a cărui trăsătură de bază este puternica interacţiune între toate componentele sale.
Prioritate în cercetările şi educaţia oferită de departamentul nostru au:
- impactul strategiilor de comunicare desfăşurate în jurul unui brand din sectorul economic, politic sau cultural
- rolul relaţiilor publice şi al publicităţii în eficientizarea unei afaceri
- sistemul mass-media în societatea actuală
- impactul new media asupra comunicării de masă
- dimensiunea retorică şi semiotică a comunicării publice
- ipostaze ale comunicării interpersonale
- rolul constitutiv al limbajului în crearea şi funcţionarea entităţilor sociale
In cadrul Departamentului de Stiinte ale Comunicarii, functioneaza Seminarul de logica discursiva, teoria argumentarii si retorica. Infiintat in anul 2000, Seminarul isi propune investigarea problemelor actuale care marcheaza spatiul discursiv romanesc si international. Mai multe despre activitatea acestui centru de cercetare puteti afla accesand http://www.fssp.uaic.ro/seminar_logica/seminar_logica/seminarro.htm
Plan de cercetare 2025-2026
1. Prof. univ. dr. habil. Gheorghe-Ilie FÂRTE
1. Strategii de comunicare pentru contracararea dezinformării legate de medicamente pe rețelele sociale
2. Comunicarea strategică în domeniul sănătății pe rețelele sociale: Persuasiune bazată pe dovezi versus dezinformare privind remediile natural
3. Guvernanță electronică în instituțiile de învățământ superior
4. O analiză a ascensiunii populismului de dreapta din perspectiva teoriei semnalizării
2. Conf. univ. dr. Ştefania BEJAN
1. Reglementarea activității actorilor non-umani: urgență sau deziderat?
2. Memoria socială reflectată în discursul jurnalistic al diasporei românești
3. Mărci ale interculturalității în produse ale culturii media: film de lung metraj și formate tv. consacrate
3. Conf. univ. dr. Horia-Costin CHIRIAC
1. Particularități structurale ale comunicării în era digitală
2. Trăsături ale discursului politic în calitate de vehicul persuasiv
3. Estetică și argumentare în analiza semiotică a discursului publicitar
4. Conf. univ. dr. Camelia GRĂDINARU
1. Uitarea în era digitală: de la om la sisteme AI
2. Percepții și reprezentări ale Inteligenței Artificiale: o perspectivă narativă
3. Transmedia storytelling ca instrument de branding
5. Conf. univ. dr. Ioan-Alexandru GRĂDINARU
1. Competenţe interpersonale relevante pentru profesiile actuale din sfera comunicării
2. Rolul unui mindset pozitiv în negociere
3. Platformele de management al cunoașterii ca instrumente de afaceri publice
6. Conf. univ. dr. Daniel-Rareș OBADĂ
1. Strategii de comunicare proactive și reactive pentru contracararea dezinformării generate și/sau diseminate în contextul Inteligenței Artificiale (AI)
2. Aplicarea Modelării prin Ecuații Structurale (Structural Equation
Modeling - SEM) ca metodă avansată în cercetarea din științele comunicării
3. Efectele publicității realizate pe TikTok asupra achizițiilor impulsive
4. Impactul stării de flux (flow state) și al experienței imersive asupra comportamentului consumatorului în mediul online
7. Conf. univ. dr. Gerard-Leonid STAN
1. Frumosul în calitate de fals predictor al adevărului
2. Impactul managementului punctelor de contact asupra identității și imaginii de brand
3. "Efectul Google" și memoria externă: modifică internetul fundamental modul în care învățăm și ne amintim?
8. Lect. univ. dr. Ioana-Adina GRANCEA
1. Încrederea în rezultatele oferite de sistemele A.I.: cauze, forme de manifestare, efecte
2. Utilizarea instrumentelor A.I. în procesele deliberative online
3. Elemente de retorică vizuală în imaginile generate cu instrumente A.I.
9. Lect. univ. dr. Tudorel-Constantin RUSU
1. Fotografia în jurnalismul constructiv local
2. Mijloace ale persuasiunii în discursurile instituționale
3. Avantaje și limite ale utilizării telefonului mobil în realizarea materialelor de PR și publicitate
4. Metode ale criticismului retoric aplicate artefactelor culturii media
10. Lect. univ. dr. Viorel ȚUȚUI
1. Etica inteligenței artificiale și a noilor media
2. Modele argumentative în teoriile contemporane ale democraţiei deliberative
3. Teorii și practici ale propagandei în mediul online și offline
11. Asist. univ. drd. Gabriela POLEAC
1. Gamificarea, micro-interacțiunile și dinamica noilor forme de engagement pe rețelele de socializare
2. Fenomenul "brain rot" ca discurs social: între umor, protest și manipulare
3. Bias algoritmic și percepție publică - mecanismele invizibile ale influenței în social media
4. De la personaje de brand la micro-celebrități sintetice. Rolul influencerilor virtuali în campaniile de PR
12. Asist. univ. dr. Alexandra-Niculina Gherguț-Babii
1. Analiza relației dintre nivelul de gândire critică și gradul de implicare civică în rândul tinerilor
2. Investigarea factorilor individuali, sociali și tehnologici care facilitează propagarea dezinformării și susceptibilitatea la fake news
3. Evaluarea impactului fenomenului fake news asupra elaborării și implementării strategiilor de relații publice
4. Explorarea modului în care dezinformarea influențează dinamica și calitatea relațiilor interpersonale
Cadrele didactice titulare și asociate care desfășoară activități didactice la Departamentul de Științe ale Comunicării și Relații Publice sunt implicate în activități de cercetare și în cadrul următoarelor trei centre de cercetare:
Centru de Branding și Publicitate (Branding and Advertising Centre)
Domeniul de cercetare: Științe ale comunicării
Coordonator: Conf. univ. dr. Gerard Leonid Stan
Email:
Adresă: Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Corp A
Centrul de studii media și relații publice (Centre for Media Studies and Public Relations)
Domeniul de cercetare: Științe ale comunicării
Coordonator: Conf. univ. dr. Ștefania Bejan
Email:
Adresă: Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Corp A
Seminarul de logică discursivă, teoria argumentării și retorică (The seminar of Discursive Logic, Theory of Reasoning and Rhetoric)
Domeniul de cercetare: Științe ale comunicării
Coordonator: Prof. univ. dr. Constantin Sălăvăstru
Email:
Ce discipline se studiază la această specializare?
Disciplinele studiate în ciclul de licenţă vizează:
Fundamente ştiinţifice ale comunicării
-
-
- Teoria comunicării
- Cunoaştere şi comunicare
- Comunicarea integrată de marketing
- Comunicare interpersonală
- Comunicare politică
- Comunicare interculturală
-
Relaţii publice
-
-
- Fundamente ale relaţiilor publice
- Managementul relaţiilor publice
- Gestiunea imaginii publice
- Relaţii publice la nivelul ONG-urilor
- Negociere şi mediere
- Aplicaţii ale semioticii în PR şi publicitate
-
Publicitate
-
-
- Introducere în publicitate
- Construcţia mesajului publicitar
-
Mass-media
-
-
- Teorii ale comunicării de masă
- Sistemul mass-media
- Comunicarea cu presa
-
Performanţă discursivă în comunicarea publică
-
-
- Logică
- Retorică
- Arta dezbaterilor publice
- Tehnici de redactare
- Scriitură în relaţii publice şi publicitate
-
Norme etice şi legale care reglementează comunicarea publică
-
-
- Etică şi comunicare
- Dreptul comunicării
-
Deprinderi tehniceîn sfera comunicării
-
-
- Elaborarea produselor de relaţii publice şi publicitate
- Metode de cercetare în ştiinţele comunicării
- Editare în limbaje specializate
- Tehnologia informaţiei şi comunicării
-
Ce deprinderi şi abilităţi va dobândi un student ce urmează programele de studii ale Departamentului de Ştiinţe ale Comunicării şi Relaţii Publice
- Abilitatea de a identifica necesităţile comunicaţionale ale unei organizaţii sau persoane publice şi de a le răspunde în mod adecvat prin strategii şi tactici de comunicare adecvate contextului
- Abilitatea de a iniţia şi întreţine pe termen lung relaţii mutual benefice cu publicurile-cheie ale unei persoane publice sau ale unei organizaţii (persoane fizice, grupuri informale, companii private, organizaţii neguvernamentale, instituţii publice)
- Abilitatea de a gestiona comunicarea cu publicurile-cheie ale unei organizaţii în situaţii de criză
- Priceperea de a elabora documente specifice comunicării publicitare, de la elaborarea unui brief creativ (care rezumă strategia creativă a unei campanii), până la redactarea unui storyboard (pe baza căruia să se poată dezvolta un spot video).
- Priceperea de a redacta materiale de relaţii publice, de la scrierea unui comunicat de presă până la elaborarea unui plan detaliat de comunicare privitor la una din ipostazele activităţii de PR: responsabilitate socială corporativă, strângere de fonduri, lobby-ing.
- Abilitatea de a folosi în mod eficient canalele media şi non-media disponibile, alegând un mix care să folosească în mod eficient bugetul clientului
- Deprinderea de a pune moralitatea în prim-planul activităţii de elaborare a unui plan de comunicare, de a gândi în profunzime efectele pe termen-lung ale fiecărei strategii de comunicare propuse spre implementare, luând în considerare interesul public, precum şi credibilitatea organizaţiei în ochii publicului
- Deprinderea de a raporta fiecare strategie de comunicare la normele legale şi principiile etice care definesc profesia de PR-ist, respectiv cea de publicitar
- Abilitatea de a măsura şi de a evalua rezultatele unei campanii de comunicare desfăşurate în jurul unei persoane publice sau a unei organizaţii
Ce posturi poate ocupa un absolvent de Ştiinţe ale Comunicării?
- Domeniul relaţiilor publice: purtător de cuvânt, consultant de relaţii publice, manager al relaţiilor cu publicurile-cheie ale unei companii, mediator social, analist media, organizator de evenimente etc.
- Domeniul publicităţii: copywriter (elaborează strategia creativă a campaniilor publicitare şi conţinutul verbal al materialelor publicitare), planificator de cont, director de cont, planificator media, manager de brand etc.
Posibilii angajatori (clienţii care apelează la servicii de relaţii publice şi/sau publicitate)pot aparţine unuia din următoarele domenii de activitate:economic (companii, întreprinzători independenţi), cultural (teatre, centre culturale, muzee), politic (autorităţi şi instituţii publice, partide politice, grupuri de interes), comunitar (organizaţii neguvernamentale).
Colaborări internaţionale
- Parteneri Erasmus - mobilităţi pentru studenţi şi pentru profesori:
VIA University (Danemarca), Arteveldehogeschool Gent (Belgia), Universidade da
Beira Interior (Portugalia), Universite Paul Sabatier Toulouse III,
Universite Sorbonne Nouvelle Paris 3, Universite Paul Valery Montpellier
3, Universite de Corse, EFAP Paris (Franţa), Latvian Academy of Culture
Riga (Letonia), Philological School in Higher Education Wroclaw (Polonia).
- Afilierea prin reteaua Communalis (parteneri de la centre de cercetare
din Neuchatel, Elveţia, Bergamo, Italia; Rio de Janeiro, Brazilia; Montreal, Canada)
- Alte colaborări punctuale (stagii de cercetare sau proiecte editoriale dezvoltate în colaborare cu cadre didactice ale Departamentului): Oxford University (Marea Britanie), Orebro University (Suedia), Plantijn Hogeschool Antwerp, Erasmus Hogeschool Bruxelles şi Universite de Liege (Belgia), Universite de Caen (Franţa).
