Departamentul de Științe ale Comunicării și Relații Publice
DEPARTAMENTUL DE ŞTIINŢE ALE COMUNICĂRII ŞI RELAŢII PUBLICE
este o structură de educaţie şi cercetare care produce, dezvoltă şi diseminează cunoştinţe despre rolul comunicării în constituirea şi funcţionarea structurilor şi reţelelor sociale.
Comunicarea este capacitatea care face din om o fiinţă cu performanţe unice. Comunicarea face posibilă educaţia, arta, dar şi orice acţiune în mediul de afaceri. Prin comunicare, oamenii îşi exprimă gândurile, îşi stabilesc standarde legale şi morale, îşi făuresc planuri de acţiune colectivă.
Studiul sistematic al comunicării a devenit un imperativ astăzi, când proliferarea mediilor de comunicare a transformat lumea în care trăim într-un univers complex şi profund interconectat, a cărui trăsătură de bază este puternica interacţiune între toate componentele sale.
Prioritate în cercetările şi educaţia oferită de departamentul nostru au:
- impactul strategiilor de comunicare desfăşurate în jurul unui brand din sectorul economic, politic sau cultural
- rolul relaţiilor publice şi al publicităţii în eficientizarea unei afaceri
- sistemul mass-media în societatea actuală
- impactul new media asupra comunicării de masă
- dimensiunea retorică şi semiotică a comunicării publice
- ipostaze ale comunicării interpersonale
- rolul constitutiv al limbajului în crearea şi funcţionarea entităţilor sociale
In cadrul Departamentului de Stiinte ale Comunicarii, functioneaza Seminarul de logica discursiva, teoria argumentarii si retorica. Infiintat in anul 2000, Seminarul isi propune investigarea problemelor actuale care marcheaza spatiul discursiv romanesc si international. Mai multe despre activitatea acestui centru de cercetare puteti afla accesand http://www.fssp.uaic.ro/seminar_logica/seminar_logica/seminarro.htm
Plan de cercetare 2024-2025
1. Conf. univ. dr. Ştefania BEJAN
1. Condiționări politice și economice ale presei românești în era noilor tehnologii
2. Obiectivitatea presei românești postdecembriste: ambiții și obstacole
3. Avantaje și pericole ale folosirii inteligenței artificiale în jurnalism
2. Conf. univ. dr. habil. Gheorghe-Ilie FÂRTE
1. Populism și antipopulism din perspectiva teoriei semnalizării
2. Persuasiunea probatorie ca instrument de contracare a teoriilor conspiraționiste
3. Impactul transformării digitale asupra sferei publice democratice
4. Optimizarea comunicării cu pacienții anxioși în clinicile dentare
3. Conf. univ. dr. Camelia GRĂDINARU
1. Uitarea în era digitală: de la om la sisteme AI
2. Percepții și reprezentări ale Inteligenței Artificiale: o perspectivă narativă
3. Transmedia storytelling ca instrument de branding
4. Conf. univ. dr. Ioan-Alexandru GRĂDINARU
1.Competenţe interpersonale relevante pentru profesiile actuale din sfera comunicării
2. Rolul unui mindset pozitiv în negociere
3. Platformele de management al cunoașterii ca instrumente de afaceri publice
5. Conf. univ. dr. Daniel-Rareș OBADĂ
1. Modelarea prin ecuaţii structurale în cercetarea din ştiinţele comunicării
2. Efectele publicității realizate pe TikTok asupra achizițiilor impulsive
3. Strategii de relații publice pentru contracararea fake news-urilor în mediul online
4. Impactul tehnologiilor emergente asupra activităților de planificare media
6. Conf. univ. dr. Gerard-Leonid STAN
1. Sistemele AI și calitatea de agent epistemic
2. Adevăr, senzație de adevăr, post-adevăr: sursele post-adevărului în societatea contemporană
3. Rolul capitalul cognitiv în structurarea și dezvoltarea brandurilor
7. Lect. univ. dr. Horia-Costin CHIRIAC
1. Particularități structurale ale comunicării în era digitală
2. Trăsături ale discursului politic în calitate de vehicul persuasiv
3. Estetică și argumentare în analiza semiotică a discursului publicitar
8. Lect. univ. dr. Ioana-Adina GRANCEA
1. Reprezentarea persoanelor cu dizabilităţi în publicitate. Aspecte de ordin etic şi strategic
2. Copywriting interactiv şi argumentare multimodală în comunicarea de brand
3. Conceptul de 'act sintetic de limbaj'. Opţiuni teoretice şi implicaţii practice.
9. Lect. univ. dr. Viorel ȚUȚUI
1. Etica inteligenței artificiale și a noilor media
2. Modele argumentative în teoriile contemporane ale democraţiei deliberative
3. Teorii și practici ale propagandei în mediul online și offline
10. Asist. univ. drd. Gabriela POLEAC
1. Influencerii virtuali și redefinirea autenticității: oportunități și provocări pentru branduri
2. Gestionarea crizelor în era digitală: rolul algoritmilor și al influencerilor în strategiile de PR
3. Utilizarea principiilor de gamificarea în cadrul rețelelor de socializare pentru creșterea engagementului
11. Asist. univ. dr. Tudorel-Constantin RUSU
1. Jurnalismul constructiv
2. Fotografia de presă/ fotoreportajul
3. Speciile jurnalistice în era A.I.
Ce discipline se studiază la această specializare?
Disciplinele studiate în ciclul de licenţă vizează:
Fundamente ştiinţifice ale comunicării
-
-
- Teoria comunicării
- Cunoaştere şi comunicare
- Comunicarea integrată de marketing
- Comunicare interpersonală
- Comunicare politică
- Comunicare interculturală
-
Relaţii publice
-
-
- Fundamente ale relaţiilor publice
- Managementul relaţiilor publice
- Gestiunea imaginii publice
- Relaţii publice la nivelul ONG-urilor
- Negociere şi mediere
- Aplicaţii ale semioticii în PR şi publicitate
-
Publicitate
-
-
- Introducere în publicitate
- Construcţia mesajului publicitar
-
Mass-media
-
-
- Teorii ale comunicării de masă
- Sistemul mass-media
- Comunicarea cu presa
-
Performanţă discursivă în comunicarea publică
-
-
- Logică
- Retorică
- Arta dezbaterilor publice
- Tehnici de redactare
- Scriitură în relaţii publice şi publicitate
-
Norme etice şi legale care reglementează comunicarea publică
-
-
- Etică şi comunicare
- Dreptul comunicării
-
Deprinderi tehniceîn sfera comunicării
-
-
- Elaborarea produselor de relaţii publice şi publicitate
- Metode de cercetare în ştiinţele comunicării
- Editare în limbaje specializate
- Tehnologia informaţiei şi comunicării
-
Ce deprinderi şi abilităţi va dobândi un student ce urmează programele de studii ale Departamentului de Ştiinţe ale Comunicării şi Relaţii Publice
- Abilitatea de a identifica necesităţile comunicaţionale ale unei organizaţii sau persoane publice şi de a le răspunde în mod adecvat prin strategii şi tactici de comunicare adecvate contextului
- Abilitatea de a iniţia şi întreţine pe termen lung relaţii mutual benefice cu publicurile-cheie ale unei persoane publice sau ale unei organizaţii (persoane fizice, grupuri informale, companii private, organizaţii neguvernamentale, instituţii publice)
- Abilitatea de a gestiona comunicarea cu publicurile-cheie ale unei organizaţii în situaţii de criză
- Priceperea de a elabora documente specifice comunicării publicitare, de la elaborarea unui brief creativ (care rezumă strategia creativă a unei campanii), până la redactarea unui storyboard (pe baza căruia să se poată dezvolta un spot video).
- Priceperea de a redacta materiale de relaţii publice, de la scrierea unui comunicat de presă până la elaborarea unui plan detaliat de comunicare privitor la una din ipostazele activităţii de PR: responsabilitate socială corporativă, strângere de fonduri, lobby-ing.
- Abilitatea de a folosi în mod eficient canalele media şi non-media disponibile, alegând un mix care să folosească în mod eficient bugetul clientului
- Deprinderea de a pune moralitatea în prim-planul activităţii de elaborare a unui plan de comunicare, de a gândi în profunzime efectele pe termen-lung ale fiecărei strategii de comunicare propuse spre implementare, luând în considerare interesul public, precum şi credibilitatea organizaţiei în ochii publicului
- Deprinderea de a raporta fiecare strategie de comunicare la normele legale şi principiile etice care definesc profesia de PR-ist, respectiv cea de publicitar
- Abilitatea de a măsura şi de a evalua rezultatele unei campanii de comunicare desfăşurate în jurul unei persoane publice sau a unei organizaţii
Ce posturi poate ocupa un absolvent de Ştiinţe ale Comunicării?
- Domeniul relaţiilor publice: purtător de cuvânt, consultant de relaţii publice, manager al relaţiilor cu publicurile-cheie ale unei companii, mediator social, analist media, organizator de evenimente etc.
- Domeniul publicităţii: copywriter (elaborează strategia creativă a campaniilor publicitare şi conţinutul verbal al materialelor publicitare), planificator de cont, director de cont, planificator media, manager de brand etc.
Posibilii angajatori (clienţii care apelează la servicii de relaţii publice şi/sau publicitate)pot aparţine unuia din următoarele domenii de activitate:economic (companii, întreprinzători independenţi), cultural (teatre, centre culturale, muzee), politic (autorităţi şi instituţii publice, partide politice, grupuri de interes), comunitar (organizaţii neguvernamentale).
Colaborări internaţionale
- Parteneri Erasmus - mobilităţi pentru studenţi şi pentru profesori:
VIA University (Danemarca), Arteveldehogeschool Gent (Belgia), Universidade da
Beira Interior (Portugalia), Universite Paul Sabatier Toulouse III,
Universite Sorbonne Nouvelle Paris 3, Universite Paul Valery Montpellier
3, Universite de Corse, EFAP Paris (Franţa), Latvian Academy of Culture
Riga (Letonia), Philological School in Higher Education Wroclaw (Polonia).
- Afilierea prin reteaua Communalis (parteneri de la centre de cercetare
din Neuchatel, Elveţia, Bergamo, Italia; Rio de Janeiro, Brazilia; Montreal, Canada)
- Alte colaborări punctuale (stagii de cercetare sau proiecte editoriale dezvoltate în colaborare cu cadre didactice ale Departamentului): Oxford University (Marea Britanie), Orebro University (Suedia), Plantijn Hogeschool Antwerp, Erasmus Hogeschool Bruxelles şi Universite de Liege (Belgia), Universite de Caen (Franţa).