Misiunea programului de master
Programul de master STAREA DE BINE, REZILIENŢĂ ŞI RISCURI SOCIALE își propune formarea şi aprofundarea interdisciplinară a competenţelor profesionale necesare specialiștilor în domeniul asistenţei sociale pentru a creşte calitatea vieţii şi starea de bine a beneficiarilor, pentru a dezvolta abordări şi atitudini reziliente, pentru a învăţa strategii de identificare, prevenire, limitare, depăşire a riscurilor sociale, pentru a gestiona problemele etice în cadrul serviciilor sociale, respectând măsurile de precauție privind sănătatea și siguranța în practicile de asistență socială, implicând utilizatorii serviciilor și pe ceilalţi profesionişti în planificarea îngrijirii, în comunităţi sustenabile.
Programul propus este în acord cu reglementările naţionale şi europene specifice domeniului şi compatibil cu programe din acelaşi domeniu de studiu din ţară şi străinătate.
În Clasificarea Internaţională Standard a Codurilor Educaţiei – ISCED – domeniul asistenţa socială este în aceeaşi grupă educaţională cu sanătatea - 09, Sănătate şi asistenţă socială - înţeleasă ca stare de bine socială, mentală, fizică, organizaţională şi de mediu. ISCED F – 2013 a fost implementat în România în anul 2023 prin Ordinul nr. 3725/2023 privind aprobarea utilizării domeniilor de studii ISCED F-2013 pentru corelarea Nomenclatorului domeniilor de studii universitare realizat de către Ministerul Educaţiei.
Corelarea domeniilor de studii din România cu cele din ISCED F – 2013 este realizată prin Hotărârea nr. 367/2023 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituţiilor de învăţământ superior pentru anul universitar 2023-2024.
La nivel naţional programul va oferi absolvenţilor de asistenţă socială o specializare de nivel 7 – Master - inexistentă, în acest moment, la alte universităţi româneşti.
Programul de master va pregăti absolvenţi apţi să gândească critic în variate contexte, responsabili, cu respect pentru valori, angajați în slujirea și promovarea societății bazate pe cunoaștere, flexibili și creativi față de provocările lumii contemporane, capabili să identifice resurse şi să susţină beneficiarii în învăţarea comportamentelor reziliente, pentru a face faţă situaţiilor de risc şi vulnerabilitate socială.
Inserția pe piața muncii
Programul de masterat își propune asigurarea suportului conceptual necesar asistenţei sociale a familiei şi managementului resurselor familiale, identificarea şi soluţionarea problemelor familiilor aflate în criză, formarea şi dezvoltarea aptitudinilor pentru asigurarea unui management eficient al resurselor familiale
Planul de învățământ propune discipline sunt corelate cu ocupații relevante pentru domeniul asistenței sociale, înregistrate în Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS), conform Clasificării Ocupațiilor din România, din grupa majoră 2 (Specialiști în diverse domenii de activitate), nivelul de instruire: studii superioare, grupa de bază 2635: Specialiști în asistență socială și consiliere.
Grupa majoră |
2 |
Specialiști în diverse domenii de activitate |
Subgrupa majoră |
26 |
Specialiști în domeniul juridic, social și cultural |
Grupa minoră |
263 |
Specialiști în domeniul social și religios |
Grupa de bază |
2635 |
Specialiști în asistență socială și consiliere |
Programul de master va susţine dezvoltarea competenţelor profesionale pentru ocupaţii precum:
263502 consilier în domeniul adicțiilor
263505 asistent social cu competență în sănătatea mintală
263507 specialist în angajare asistată
263510 cercetător în asistența socială
263514 consilier de cuplu
Programul de master va pregăti absolvenţi apţi să gândească critic în variate contexte, responsabili, cu respect pentru valori, angajați în slujirea și promovarea societății bazate pe cunoaștere, flexibili și creativi față de provocările lumii contemporane, capabili să identifice resurse şi să susţină beneficiarii în învăţarea comportamentelor reziliente, pentru a face faţă situaţiilor de risc şi vulnerabilitate socială.
COMPETENŢELE PROFESIONALE vizate programul de master sunt:
CP1. Cunoaşterea aprofundată a dezvoltărilor teoretice, a abordărilor metodologice şi practice specifice stării de bine, rezilientei şi gestionării situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale;
CP2. Utilizarea adecvată a limbajului specific domeniului asistenţei sociale în comunicarea cu medii profesionale diferite;
CP3. Utilizarea cunoştinţelor de specialitate pentru explicarea şi interpretarea unor situaţii / aspecte privind starea de bine, rezilienţa şi gestionarea situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale, în contexte mai largi asociate domeniului;
CP4. Utilizarea integrată a aparatului conceptual şi metodologic, în condiţii de informare incompletă, pentru a rezolva probleme teoretice şi practice noi;
CP5. Utilizarea nuanţată şi pertinentă a criteriilor şi metodelor de evaluare, pentru a formula judecăţi de valoare şi a fundamenta decizii privind starea de bine, rezilienţa şi gestionarea situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale;
CP6. Elaborarea de proiecte profesionale şi/sau de cercetare în domeniul stării de bine, rezilientei şi gestionării situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale, utilizând inovativ un spectru variat de metode cantitative şi calitative.
COMPETENŢE TRANSVERSALE vizate:
CT1. Aplicarea standardelor profesionale de cercetare;
CT2. Respectarea standardelor de integritate etică şi onestitate profesională;
CT3. Dezvoltarea capacităţii de negociere şi adaptarea acesteia la diverse contexte socio-profesionale;
CT4. Rezolvarea eficace şi eficientă a problemelor în situaţii de criză şi stare conflictuală;
CT5. Abilităţi avansate de utilizare a tehnologiilor IT în activitatea profesională;
CT6. Deprinderea lucrului în grup şi a cooperării în cadrul reţelelor;
CT7. Identificarea, sistematizarea şi ierarhizarea contactelor profesionale;
CT8. Abordarea empatică a interactiunilor cu beneficiarii / clienţii, colegilor şi partenerilor;
CT9. Considerare în cadrul activităţii a aspectelor ce ţin de bunăstarea publică şi generală;
CT10. Dezvoltarea unei abordări tolerante, nediscriminatorie şi echitabile în diverse aspecte şi contexte de activitate profesională şi relaţii inter-umane;
CT11. Clarificarea şi evaluarea sistematică a mandatului, competenţelor, rolului şi aşteptărilor personale;
CT12. Aplicarea auto-evaluărilor longitudinale asupra proceselor învăţate, deprinderilor dobândite şi necesităţilor de profesionalizare;
CT13. Proiectarea prospectivă a unor obiective profesionale;
CT14. Diversificarea formelor şi stilurilor de învăţare.
PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT
Anul de studiu I
Semestrul 1
Nr. crt. |
Denumirea disciplinei |
|
Discipline obligatorii |
1 |
Persoana în societate. Resurse și vulnerabilități sociale |
2 |
Comunităţi sustenabile |
3 |
Dezvoltare umana pe durata întregii vieti |
4 |
Reziliență socială |
5 |
Etică și integritate academică |
Semestrul 2
Nr. crt. |
Denumirea disciplinei |
|
Discipline obligatorii |
1 |
Educaţia pentru o viaţă sănătoasă |
2 |
Valori individuale şi sociale |
3 |
Starea de bine mentală |
4 |
Educație şi egalitate de şanse |
5 |
Practică profesională I (SBRS) |
Anul de studiu II
Semestrul 3
Nr. crt. |
Denumirea disciplinei |
|
Discipline obligatorii |
1 |
Facilitare comunitară |
2 |
Strategii individuale de coping si rezilienţă |
3 |
Starea de bine în mediul organizational |
4 |
Metode integrate de cercetare a starii de bine |
5 |
Practică profesională II (SBRS) |
Semestrul 4
Nr. crt. |
Denumirea disciplinei |
|
Discipline obligatorii |
1 |
Dependenţă şi starea de bine |
2 |
Inovare socială şi antreprenoriat |
3 |
Implicare socială şi starea de bine |
4 |
Practică pentru elaborarea lucrării de disertație (SBRS) |
|
Discipline opționale |
5 |
Coaching si mentoring |
Artă şi starea de bine |