Misiunea programului de master

Programul de master STAREA DE BINE, REZILIENŢĂ ŞI RISCURI SOCIALE își propune formarea şi aprofundarea interdisciplinară a competenţelor profesionale necesare specialiștilor în domeniul asistenţei sociale pentru a creşte calitatea vieţii  şi starea de bine a beneficiarilor, pentru a dezvolta abordări şi atitudini reziliente, pentru a învăţa strategii de identificare, prevenire, limitare, depăşire a riscurilor sociale, pentru a gestiona problemele etice în cadrul serviciilor sociale, respectând măsurile de precauție privind sănătatea și siguranța în practicile de asistență socială, implicând utilizatorii serviciilor și pe ceilalţi profesionişti în planificarea îngrijirii, în comunităţi sustenabile.

Programul propus este în acord cu reglementările naţionale şi europene specifice domeniului şi compatibil cu programe din acelaşi domeniu de studiu din ţară şi străinătate.

În Clasificarea Internaţională Standard a Codurilor Educaţiei – ISCED – domeniul asistenţa socială este în aceeaşi grupă educaţională cu sanătatea  - 09, Sănătate şi asistenţă socială - înţeleasă ca stare de bine socială, mentală, fizică, organizaţională şi de mediu. ISCED F – 2013 a fost implementat în România în anul 2023 prin Ordinul nr. 3725/2023 privind aprobarea utilizării domeniilor de studii ISCED F-2013 pentru corelarea Nomenclatorului domeniilor de studii universitare realizat de către Ministerul Educaţiei.

Corelarea domeniilor de studii din România cu cele din ISCED F – 2013 este realizată prin Hotărârea nr. 367/2023 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituţiilor de învăţământ superior pentru anul universitar 2023-2024.

La nivel naţional programul va oferi absolvenţilor de asistenţă socială o specializare de nivel 7 – Master - inexistentă, în acest moment, la alte universităţi româneşti.

Programul de master va pregăti absolvenţi apţi să gândească critic în variate contexte, responsabili, cu respect pentru valori, angajați în slujirea și promovarea societății bazate pe cunoaștere, flexibili și creativi față de provocările lumii contemporane, capabili să identifice resurse şi să susţină beneficiarii în învăţarea comportamentelor reziliente, pentru a face faţă situaţiilor de risc şi vulnerabilitate socială.

Inserția pe piața muncii

Programul de masterat își propune asigurarea suportului conceptual necesar asistenţei sociale a familiei şi managementului resurselor familiale, identificarea şi soluţionarea problemelor familiilor aflate în criză, formarea şi dezvoltarea aptitudinilor pentru asigurarea unui management eficient al resurselor familiale

Planul de învățământ propune discipline sunt corelate cu ocupații relevante pentru domeniul asistenței sociale, înregistrate în Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS), conform Clasificării Ocupațiilor din România, din grupa majoră 2 (Specialiști în diverse domenii de activitate), nivelul de instruire: studii superioare, grupa de bază 2635: Specialiști în asistență socială și consiliere.

Grupa majoră

2

Specialiști în diverse domenii de activitate

Subgrupa majoră

26

Specialiști în domeniul juridic, social și cultural

Grupa minoră

263

Specialiști în domeniul social și religios

Grupa de bază

2635

Specialiști în asistență socială și consiliere

Programul de master va susţine dezvoltarea competenţelor profesionale pentru ocupaţii precum:

263502 consilier în domeniul adicțiilor

263505 asistent social cu competență în sănătatea mintală

263507 specialist în angajare asistată

263510 cercetător în asistența socială

263514 consilier de cuplu

Programul de master va pregăti absolvenţi apţi să gândească critic în variate contexte, responsabili, cu respect pentru valori, angajați în slujirea și promovarea societății bazate pe cunoaștere, flexibili și creativi față de provocările lumii contemporane, capabili să identifice resurse şi să susţină beneficiarii în învăţarea comportamentelor reziliente, pentru a face faţă situaţiilor de risc şi vulnerabilitate socială.

COMPETENŢELE PROFESIONALE vizate programul de master sunt:

CP1. Cunoaşterea aprofundată a dezvoltărilor teoretice, a abordărilor metodologice şi practice specifice stării de bine, rezilientei şi gestionării situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale;

CP2. Utilizarea adecvată a limbajului specific domeniului asistenţei sociale în comunicarea cu medii profesionale diferite;

CP3. Utilizarea cunoştinţelor de specialitate pentru explicarea şi interpretarea unor situaţii / aspecte privind starea de bine, rezilienţa şi gestionarea situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale, în contexte mai largi asociate domeniului;

CP4. Utilizarea integrată a aparatului conceptual şi metodologic, în condiţii de informare incompletă, pentru a rezolva probleme teoretice şi practice noi;

CP5. Utilizarea nuanţată şi pertinentă a criteriilor şi metodelor de evaluare, pentru a formula judecăţi de valoare şi a fundamenta decizii privind starea de bine, rezilienţa şi gestionarea situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale;

CP6. Elaborarea de proiecte profesionale şi/sau de cercetare în domeniul stării de bine, rezilientei şi gestionării situaţiilor de risc în domeniul asistentei sociale, utilizând inovativ un spectru variat de metode cantitative şi calitative.

COMPETENŢE TRANSVERSALE vizate:

CT1. Aplicarea standardelor profesionale de cercetare;

CT2. Respectarea standardelor de integritate etică şi onestitate profesională;

CT3. Dezvoltarea capacităţii de negociere şi adaptarea acesteia la diverse contexte socio-profesionale;

CT4. Rezolvarea eficace şi eficientă a problemelor în situaţii de criză şi stare conflictuală;

CT5. Abilităţi avansate de utilizare a tehnologiilor IT în activitatea profesională;

CT6. Deprinderea lucrului în grup şi a cooperării în cadrul reţelelor;

CT7. Identificarea, sistematizarea şi ierarhizarea contactelor profesionale;

CT8. Abordarea empatică a interactiunilor cu beneficiarii / clienţii, colegilor şi partenerilor;

CT9. Considerare în cadrul activităţii a aspectelor ce ţin de bunăstarea publică şi generală;

CT10. Dezvoltarea unei abordări tolerante, nediscriminatorie şi echitabile în diverse aspecte şi contexte de activitate profesională şi relaţii inter-umane;

CT11. Clarificarea şi evaluarea sistematică a mandatului, competenţelor, rolului şi aşteptărilor personale;

CT12. Aplicarea auto-evaluărilor longitudinale asupra proceselor învăţate, deprinderilor dobândite şi necesităţilor de profesionalizare;

CT13. Proiectarea prospectivă a unor obiective profesionale;

CT14. Diversificarea formelor şi stilurilor de învăţare.

 

PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Anul de studiu I

       

Nr. crt.

Denumirea disciplinei

 

Discipline obligatorii

1

Persoana în societate. Resurse și vulnerabilități sociale
The Person in society. Ressources and social vulnerabilities

2

Comunităţi sustenabile
Sustainable communities

3

Dezvoltare umana pe durata întregii vieti
Human development throughout life span

4

Reziliență socială
Social resilience

5

Etică și integritate academică
Ethics and academic integrity

      

Nr. crt.

Denumirea disciplinei

 

Discipline obligatorii

1

Educaţia pentru o viaţă sănătoasă
Education for a healthy life

2

Valori individuale şi sociale
Individual and social values

3

Starea de bine mentală
Mental well -being

4

Educație şi egalitate de şanse
Education and equal opportunities

5

Practică profesională I (SBRS)
Professional practice I (SBRS)

Anul de studiu II

      

Nr. crt.

Denumirea disciplinei

 

Discipline obligatorii

1

Facilitare comunitară
Community facilitation

2

Strategii individuale de coping si rezilienţă
Individual coping and resilience strategies

3

Starea de bine în mediul organizational
Well-being in the Organisational Environment

4

Metode integrate de cercetare a starii de bine
Integrated methods of well-being research

5

Practică profesională II (SBRS)
Professional Practice II (SBRS)

        

Nr. crt.

Denumirea disciplinei

 

Discipline obligatorii

1

Dependenţă şi starea de bine
Addiction and well -being

2

Inovare socială şi antreprenoriat
Social innovation and entrepreneurship

3

Implicare socială şi starea de bine
Social involvement and well -being

4

Practică pentru elaborarea lucrării de disertație (SBRS)
Practice for the preparation of the dissertation's thesis (SBRS)

 

Discipline opționale

5

Coaching si mentoring
Coaching and mentoring

Artă şi starea de bine
Arts and well-being